۱۰ ترفند ساده برای از بین بردن لکه لباس‌های سفید

برای استفاده از این روش باید ۱/۲ فنجان جوش شیرین را درون یک سطل آب ولرم بریزید و لباس سفیدتان را درون آن قرار دهید. به صورتی که لباس‌تان در آب غرق شود. با این روش لکه‌های معمولی به راحتی برطرف می‌شوند.

۱۰ ترفند ساده برای از بین بردن لکه لباس‌های سفید
 لباس‌هایی که به رنگ سفید هستند، بیشتر از سایر لباس‌ها در معرض لکه و چرک قرار دارند، از این رو نگهداری آن‌ها کمی سخت‌تر از سایر لباس‌ها است. از آنجایی که هیچ لکه‌ای روی لباس‌های سفید پنهان نمی‌ماند، همواره باید آن‌ها را پاک و تمیز نگه داشت. برخی از لکه‌های به جا مانده روی لباس به سختی برطرف می‌شوند، از این رو ما برای تمیز کردن آن‌ها دچار مشکل می‌شویم، چرا که هر چقدر از مواد سفید کننده برای لکه بری لباس‌های سفید استفاده کنیم به همان اندازه عمر آن کم می‌شود و شکل اولیه خود را از دست می‌دهد. در این یادداشت شما را با روش‌های موثری آشنا می‌کنیم که علاوه بر اینکه از شر لکه‌های روی لباس‌های سفید خود خلاص می‌شوید، بلکه می‌تواند تا حدودی از کهنه و مندرس شدن آن‌ها نیز جلوگیری کنید.

لکه بری

شاید اگر شما از آن دست از افرادی باشید که دوست داشته باشید از لباس‌های سفید استفاده کنید، را هم می‌دانید که نگهداری و مراقبت از لباس‌های سفید کار بسیار دشواری است. این مورد بیشتر در مهمانی‌ها مشاهده می‌شود که شما با تمام وجودتان سعی می‌کنید که لباس‌هایتان لک نشود، اما در انتهای مهمانی با صحنه دلخراش لکه بر روی پیراهن و یا شلوار خود روبه‌رو می‌شوید و سعی می‌کنید، برای برطرف کردن لکه، آن را با آب بشویید. اما یادتان باشد همه لکه‌ها با استفاده از آب برطرف نمی‌شود، چرا که اگر لکه‌‌ای از جنس چربی باشد، حلال مربوط به خودشان را برای برطرف شدن نیاز دارند. اما جای نگرانی نیست فقط کافی است، روش‌های طبیعی و موثر که در ادامه با آن‌ها اشنا می‌شوید را روی لباس خود پیاده کنید تا به آسانی از شر لکه‌های زشت و آزار دهنده خلاص شوید.

10 راهکار برای طولانی‌تر شدن عمر لباس‌ها

استفاده از آنزیم‌های لکه‌بر

 سعی کنید قبل از شستشوی کامل لباس سفید، نقطه و یا نقاطی که دارای لکه هستند را با مقداری آب و آنزیم لکه بر خیس کنید. لباس را تا ۱۵ دقیقه به همین حالت کنار بگذارید تا آنزیم‌ها لکه روی لباس را نابود کنند. توجه داشته باشید، شما با این روش می‌توانید نقاط زرد زیر بغل که معمولا به شکل رنگی دیده می‌شود، نیز را نابود می‌شود. حتما از آنزیم‌هایی استفاده کنید که خاصیت لکه بری زیادی داشته باشد. یعنی این آنزیم توانایی نابودی انواع لکه‌های روغنی و غیر روغنی را داشته باشد.
زیبا

استفاده از جوش شیرین برا رهایی از لکه‌های روی لباس

 برای استفاده از این روش باید ۱/۲ فنجان جوش شیرین را درون یک سطل آب ولرم بریزید و لباس سفیدتان را درون آن قرار دهید. به صورتی که لباس‌تان در آب غرق شود. با این روش لکه‌های معمولی به راحتی برطرف می‌شوند.

استفاده از آبلیمو و جوش شیرن برای لکه بری زیر بغل لباس‌های سفید

 برای نابودی لکه‌های زرد زیر بغل لباس، ابتدا محل مورد نظر را کمی خیس کنید و سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین روی نقطه زرد شده بریزید و سپس نصف برش لیمو روی مکانی که پودر را ریخته‌اید، بمالید. ۱۵ دقیقه به آن اجازه دهید تا محلول به خوبی روی نقطه زرد رنگ بنشیند تا باعث نابودی آن شود و پس از این مرحله لباس را آبکشی کنید. استفاده از اتیل الکل و نمک برخی لکه‌های حاصل از نوشیدنی‌ها را می‌توانید با استفاده از ترکیب نمک با اتیل الکل نابود کنید. فقط کافی است مقداری اتیل الکل را به همرا کمی نک روی لکه بریزید و سپس با دستتان موضع مورد نظر را بسابید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا لکه و یا لکه‌ها نابود شوند. پس از این مرحله شما می‌توانید با استفاده از یک شوینده، لباس‌تان را بشویید. برای استفاده از اتیل الکل دقت کنید، چرا که این ماده بسیار قابل اشتعال است.
لباسهای براق

نابود کردن لکه‌های سخت با استفاده از آبلیمو، نمک و پودر لباسشویی

 قبل از شروع کار، درون ظرف یا لگنی به اندازه کافی آب گرم بریزید، توجه داشته باشید که آب بیش از اندازه داغ نباشد، چرا که آب داغ می‌تواند به بافت لباس آسیب وارد کند. سپس یک قاشق غذا خوری نمک، ۱/۴ فنجان پودر شستشو و به اندازه نصف فنجان آبلیمو بریزید. سپس لباس را درون آن قرا دهید و با دست‌تان لباس را درون ظرف حرکت دهید به صورتی که تمام مواد به خورد لباس برود. سپس ۴۵ دقیقه صبر کنید تا مواد اثر خود را روی لباس بگذارد. شما با استفاده از این روش می‌توانید از شر لکه‌های سخت خلاص شوید.

برطرف کردن لکه‌های حاصل از چمن و سبزه‌ها با استفاده از اتیل الکل

 تصور کنید؛ وقتی از طبیعت گردی به خانه باز می‌گردید، لباس سفیدتان پر از لکه‌های سبز رنگ می‌شود. این لکه‌ها حاصل سابیده شدن لباستان به برگ‌ها و چمن‌هایی است که به آن‌ها تکیه داده‌اید. یکی از بهترین و راحت‌ترین راه‌ها برای خلاصی از شر چنین لکه‌های سبزی استفاده از اتیل الکل است، چرا که این ماده به راحتی می‌تواند مواد آلی روی لباس‌های سفید را نابود کند. البته شما می‌توانید از این الکل برای از بین بردن رژ لب روی لباس نیز استفاده کنید.

استفاده از آبلیمو سرکه و یا هیدروژن پراکسید برای پاک کردن دیگر لکه‌ها

آبلیمو، سرکه و هیدروژن پراکسید توانایی بالایی برای نابود کردن انواع لکه‌ها را دارند. این مواد به راحتی می‌توانند لکه‌هایی که به صورت طبیعی روی لباس‌تان ایجاد شده است را نابود کنند. البته در پاره‌ای از مواقع ماهیت لکه‌ها برای نابود شدن بسیار حائز اهمیت است. اگر شما بتوانید ماهیت لکه ایجاد شده روی لباستان را تشخیص دهید، بهتر می‌توانید برای نابودی آن برنامه ریزی کنید. بهترین روش برای نابودی لکه این است که موادی که در بالا ذکر شد را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا مواد باعث نابودی لکه مورد نظر شود. سپس با یک شستشوی ساده تا حدودی می‌توانید درخشش اولیه لباس‌تان را به آن برگردانید.
لباس سفید

استفاده از سرکه سفید برای نابودی لکه‌های حاصل از گرد و خاک

 سرکه سفید می‌تواند به خوبی خاک نشسته روی لباس‌های سفید را نابود کند. همچنین استفاده از این ماده باعث نرمی لباس نیز می‌شود. برای شستن لباس‌های سفید کافی است یک یا نصف فنجان سرکه را درون آب بریزید و با استفاده از یک شوینده معمولی لباس‌هایتان را تمیز کنید. وقتی از سرکه استفاده می‌کنید به هیچ عنوان از شوینده‌های شیمیایی و یا انواع سفید‌کننده‌ها به طور همزمان استفاده نکنید. چرا که این‌گونه مواد ممکن است به سرکه واکنش دهند و بخارات حاصله برای شما مضر باشد.
مواردی مهم قبل از شستشوی لباس‌های سفید سعی کنید، قبل از اینکه از سفیدکننده‌ها برای شستشوی لباس سفید خود استفاده کنید، حتما برچسب آن را بخوانید. البته لباس‌ها نیز دارای برچسب‌هایی برای بهتر شستن و کمتر آسیب زدن لباس هستند. بهتر است آن‌ها را مطالعه کنید تا با میزان داغ بودن آب و یا نوع مواد شوینده بیشتر اشنا شوید و با دانستن این موضوع آسیب کمتری به لباس‌ها وارد کنید. معمولا شکل مثلث نشانه سفید کننده‌ها است. اگر دو خط داخل مثلث وجود داشته باشد، نشانه آن است که از شوینده‌هایی که درونشان کلر وجود دارد نباید استفاده کنید. اگر یک کراس بیش از مثلث وجود داشته باشد، این لباس را سفید نکنید، زیرا احتمال دارد که به پارچه یا رنگ آن آسیب برساند. اما اگر درون این مثلث شکل صلیب وجو داشته باشد، نشانه آن است که شما نباید از سفید کننده‌ها برای تمیز کردن این لباس استفاده کنید، چرا که ممکن است به بافت آن آسیب وارد شود. معمولا در برخی لباس‌ها علامت شستن با دست و یا ماشین توصیه شده است، این موارد را جدی بگیرید. در موقع شستشو وقتی شوینده را می‌ریزید، چند دقیقه صبر کنید، چرا که برخی از آنزیم‌های شوینده چند دقیقه وقت نیاز دارند تا فعال شوند. این زمان را در هنگام شستشو با دست حتما لحاظ کنید.

استفاده اصولی از سفید کننده‌ها برای شستشوی لباس‌های سفید

بهتر است در هنگام شستن لباس با استفاده از سفید کننده‌‌ها ظرف بزرگ و یا لگنی آماده کنید و به مقدار مورد نیاز آب درون آن بریزید. سپس ۲/۱ فنجان و یا ۱۹ میلی لیتر سفید کننده درون آن بریزید و به خوبی آن را هم بزنید تا تمام سفید کنند در سرتاسر ظرف پخش شود. چند دقیقه صبر کنید تا آنزیم‌های شستشوی سفید کننده در آب فعال شوند و سپس لباس و یا لباس‌های سفید را به آن اضافه کنید. سعی کنید، بیش از اندازه مورد نیاز از سفید کننده استفاده نکنید، چرا که این مواد قادرند به بافت لباس‌ها آسیب وارد کنند. به هیچ عنوان از سفید کننده به طور مستقیم روی لباس استفاده نکنید، پس از اعمال موارد بالا لباس را آبکشی کنید و از اینکه لکه و یا لکه‌ها نابود شده باشند، اطمینان حاصل کنید. سپس اقدام به خشک کردن آن کنید.
لباسهای زیبا

نکاتی برای بالا بردن عمر لباس‌های سفید

برای شستشوی لباس‌های سفید به هیچ وجه آن را با دیگر لباس‌های رنگی نشویید. یادتان نرود، برخی خوشبوکنند‌ها دارای رنگ دانه‌ای هستند که موجب زرد شدن لباس سفید می‌شوند. از این رو در هنگام استفاده از انواع عطر و خوشبوکننده‌ها چنین نکاتی را در نظر داشته باشد. در حفظ و مراقبت لباس‌های سفید دقت بیشتری بکنید، چرا که با هر بار شستشوی آن‌ها عمر مفیدشان کم می‌شود، به ویژه اگر بخواهید از سفیدکننده‌ها استفاده کنید. شستن لباس سفید با دیگر لباس‌ها امکان رنگی شدنشان را بالا می‌برد. استفاده از نرم کننده‌های طبیعی برای نرم کردن و درخشان کردن لباس‌ها جایگزین مناسبی برای شوینده و سفید کننده‌های طبیعی است. یک نکته مهم درباره چرک روی لباس‌ها این است که وقتی چرک حاصل از عرق کردن روی پیراهن و یا دیگر لباس‌های سفید باقی بماند، برای تمیز کردن آن‌ها دچار مشکل خواهید شد. سعی کنید به محض کثیف شدن لباس‌ها به ویژه یقه‌های آن، بلافاصله آن‌ها را بشویید. یک نکته مهم دیگر اینکه در هنگام خشک کردن لباس‌های سفید، آن‌ها را بادیگر لباس‌های خیس و مرطوب روی یک طناب قرار ندهید، چون ممکن است آب لباس‌های مجاور رنگی باشد و به درون لباس سفید نفوذ کند. در هنگام خشک کردن لباس زیر نور خورشید آن را مستقیم زیر نور قرار ندهید، این کار باعث آسیب دیدن بافت لباس‌ها می‌شود. این تغییر ات ناخوشایند روی لباس‌های سفید بیشتر مشخص می‌شود.

منبع: wikihow